Waarom e-mails met afbeeldingen op iOS-apparaten onverklaarbaar traag lijken

Blog  — za. 31 mei 2025

Voor sommigen is het een dagelijks probleem. Voor anderen niet. E-mails die traag openen op iOS-apparaten, van iPhone tot iPad. Maar hoe zit dat dan? En waarom treft het de één wel en de ander niet?

Als softwareschrijver kan zo’n “bij het koffieapparaat besproken probleem” je aandacht grijpen. Zeker als zoveel mensen erover klagen. En nog meer als blijkt dat het al lijkt te spelen sinds december 2024. Wat is er aan de hand?

Het lijkt in elk geval te maken te hebben met afbeeldingen, en dat denk ik zelf ook. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niets zeker is. Maar een sterk vermoeden heb ik wel.

Een traag probleem sinds iOS 18.1

Sinds december 2024, rond iOS-update 18.1 of 18.2, lijkt dit probleem zich voor te doen bij een grote groep iOS-gebruikers. Ze openen de Mail-app en tikken een e-mail aan. Dat ging eerder altijd goed en werkte meteen. Maar sinds een aantal maanden duurt het gevoelsmatig tergend lang voordat de e-mail in beeld verschijnt. Hinderlijk lang. En dan praten we niet per se over minuten, maar wel langer dan zou moeten.

Snelheid voelt anders voor mensen

Een vaak onderschat aspect van softwareontwikkeling is UI/UX. We maken daar even een uitstapje naar voordat ik inga op het probleem met de Mail-app. We zijn allemaal gewend geraakt aan de enorme snelheid van computersystemen. En daarbij merken we direct op of iets 100 of 250 milliseconden duurt. Dat klinkt extreem, maar dat is het niet. Gevoelsmatig pikken we dat allemaal meteen op.

Ik sla wat technische details over, zoals hoe GUI en logica vroeger processorcapaciteit moesten delen. We springen meteen naar de moderne tijd: multithreading, asynchrone verwerking en “always responsive”-interfaces. Kort gezegd: vroeger leek een computer soms vast te zitten als je op een knop drukte, terwijl hij simpelweg druk bezig was.

Tegenwoordig is dat veel netter geregeld. Multithreading betekent dat een computer meerdere taken tegelijk kan uitvoeren, zonder dat die elkaar in de weg zitten. En terwijl de computer ergens hard mee bezig is, zie je meestal gewoon een vloeiend draaiende “spinner” op je scherm. Je weet dan: er gebeurt iets. Hij is bezig.

De Mail-app voelt ineens traag

En dan nu terug naar het probleem met de iOS Mail-app. Het heeft er alle schijn van dat Apple, in een poging spam te bestrijden, tegenwoordig elke afbeelding uit elke e-mail (telkens opnieuw) naar Apple-servers stuurt voor analyse. De reden? Spammers verstoppen hun reclame steeds vaker in afbeeldingen, omdat traditionele spamfilters vooral op tekst letten.

Apple probeert dat te ondervangen door met AI (onderdeel van “Apple Intelligence”) afbeeldingen te scannen op verdachte inhoud. Een slimme aanpak, op zich. Maar helaas zijn ze vergeten dit proces te voorzien van een nette “spinner” of laadindicator. Daardoor lijkt het alsof de Mail-app traag reageert, terwijl hij in feite op de achtergrond druk bezig is.

Dat kost tijd: de afbeelding moet worden geüpload, geanalyseerd, en het resultaat moet weer terug naar je telefoon of tablet. Dit lijkt op dit moment simpelweg een logge operatie te zijn. Mogelijk heeft Apple onderschat hoeveel vertraging dit zou opleveren, en gehoopt dat het onopgemerkt zou blijven. Dat lijkt niet gelukt.

Waarom jij het misschien niet merkt

Sommige gebruikers hebben hier helemaal geen last van. Als bepaalde instellingen zijn uitgeschakeld, bijvoorbeeld uit privacyoverwegingen, dan wordt de afbeelding niet geanalyseerd via Apple. En dan is er dus ook geen vertraging. Zelf merkte ik het probleem bijvoorbeeld niet, omdat ik “Apple Intelligence” uit heb staan.

Desondanks rapporteren wereldwijd veel gebruikers exact dezelfde ervaring. Ik vermoed daarom dat Apple op de hoogte is en aan een oplossing werkt. Officieel hebben ze nog niets bevestigd voor zover mij bekend: geen erkenning van het probleem, geen tijdlijn én geen oplossing. Maar dit is typisch zo’n geval waarin stilte niet hetzelfde betekent als onwetendheid. Mijn inschatting is dat ze stilletjes werken aan een oplossing. Dat is nu eenmaal de stijl van Apple.