Tips voor het kiezen van een domeinnaam

1 Nov 2014 om 15:00 door Walter


Dit artikel gaat wat dieper in op één van de onderwerpen uit “Wat komt er kijken bij een website?”, namelijk, domeinnamen. Hoe kies je een goede domeinnaam en waar moet je allemaal aan denken?

Bedrijfsnaam en domeinnaam

Als je een onderneming hebt dan lijkt het logisch om je bedrijfsnaam als domeinnaam te gebruiken, en dat is het ook. Leg deze dus als eerste vast, zeker als het je eerste domein is. Mocht je de luxe hebben om je bedrijfsnaam nog te kiezen dan heb je helemaal geluk. Doe dan eerst onderzoek om te kijken of deze naam al online gebruikt wordt. Als dat namelijk het geval is dan heb je mogelijk de pech dat de domeinnaam al vergeven is, en zo ook de pagina's op sociale-mediawebsites.

Doe onderzoek

Laat ik een voorbeeld noemen. Recent kwam ik een computer-reparatie bedrijf tegen genaamd ComputER. Een leuke woordspeling waarbij de hoofdletters ER staan voor het Engelse “emergency room” (spoedeisende hulp). Ik stel me voor dat dit lokaal begonnen is zonder na te denken over een website, want deze bedrijfsnaam heeft een paar nadelen.

Om te beginnen maken zoekmachines geen onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters. Ze zullen dus zoeken naar “computer”. En die term, kun je jezelf vast voorstellen, levert heel wat resultaten op. Namelijk 241.000.000 bij Google. Daarnaast zijn dergelijke algemene sleutelwoorden als domeinnaam hoogstwaarschijnlijk al van iemand anders, daar kom ik later op terug in dit artikel.

Een domein is niet het aller belangrijkste

De meeste potentiële klanten zullen niet op je bedrijfsnaam zoeken, ze zoeken met steekwoorden naar antwoorden op vragen. Richt je daarom op de inhoud van je website en houd er met je woordkeuze rekening mee hoe men zal zoeken op jouw onderwerp. Mocht je echter het geluk treffen om een bedrijfsnaam en domein te baseren op een woord waar mensen op zoeken, dan is dit zeker aan te raden. Dit geluk kun je hebben met nieuwe termen, denk bijvoorbeeld aan www.3dprinter.nl welke 5 jaar geleden nog niet relevant was.

Houd het beknopt en het liefst zonder speciale tekens

Zorg er voor dat je domeinnaam makkelijk te onthouden is. Een lange domeinnaam is vreselijk, bijvoorbeeld www.pannenkoekenhuisdezevenbergsekolenmijn.nl. Om nog maar niet te spreken over de kans dat er een typefout gemaakt gaat worden. En hoewel het leesbaarder kan zijn met koppeltekens ertussen blijft het een té lang adres. Houd er ook rekening mee dat steeds meer mensen een mobiel apparaat gebruiken waarbij het koppelteken een ‘extra klik’ verwijderd is van ze omdat niet alles op het schermtoetsenbord past in één keer. Heel irritant dus als koppeltekens een aantal maal voorkomen in een website. Dit geld ook voor cijfers welke vaak nog verwarrend werken ook.

Een mooi voorbeeld van een lange domeinnaam is:
www.llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.co.uk
Dit betreft een gelijknamig Welsh dorp, ja echt!

Kort kan prijzig zijn

Een andere oplossing is afkorten. Zo heeft De Nationale Nederlanden het domein www.nn.nl waarmee het goed te behapstukken is. Het probleem hiermee is dat domeinen voor iedereen te koop zijn, en wie het eerst komt wie het eerst maalt. Handelaren springen hier op in door heel veel domeinen te kopen en te bewaren tot er een gegadigde komt. Korte domeinen en voor de hand liggende domeinen zijn daardoor vrijwel allemaal al bezet. Als je vervolgens een dergelijk domein van de handelaar wilt overnemen dan hangt er vaak een fors prijskaartje aan. Dat wordt in de buidel tasten dus.

Net even anders spellen

Dit is ook vaak de reden voor domeinnamen met vreemde spelling, deze zijn nog beschikbaar meestal. Een voorbeeld kan zijn www.diskolamp.nl. Toch is dit niet aan te raden omdat mensen niet op deze term zullen zoeken. Dan liever iets langer zoals www.discolampen.nl

Waar koop je een domein?

Wie bepaald de prijs van een domein eigenlijk? En waar koop je ze? Nu we daar toch over nadenken moeten we beginnen met onderscheid te maken tussen de afzonderlijke delen van een domein. Een domeinnaam is opgebouwd uit op zijn minst twee delen, de naam en het top-level-domein. Een voorbeeld is MijnBedrijf.nl waarbij de naam ‘MijnBedrijf’ is en ‘.NL’ het top-level-domein.

In dit geval is .NL een domein dat toegekend is aan Nederland door het Amerikaanse ICANN. Deze organisatie heeft de verantwoordelijkheid gekregen om o.a. top-level-domeinen netjes over de wereld te verdelen. Elk land heeft dan vaak weer een eigen organisatie om dit top-level-domein verder te verspreiden. In Nederland hebben we SIDN wat staat voor ‘Stichting Internet Domeinregistratie Nederland’. Deze houden een register bij van domeinen met naam en eigenaar. Voor een .NL top-level-domein kom je dus altijd ben hen uit, maar niet direct, dit gebeurt via aangesloten bedrijven met elk hun eigen prijzen. SIDN zelf is een stichting zonder winstoogmerk.

Buitenlandse top-level-domeinen

Kun je een buitenlands top-level-domein registreren? Ja, dat kan. Als je in Nederland woont dan ben je niet verplicht om een adres te nemen dat eindigt op .NL, je mag ook een .COM of .DE aanschaffen om maar wat te noemen. Dit kan handig zijn als je een website op een bepaald land wilt richten. En daar gaat de volgende tip over; een top-level-domein bepaald tot op zekere hoogte ook het geografische gebied waarin het gevonden zal worden.

Is dat nog te volgen? Laten we weer een voorbeeld nemen. Stel je koopt het domein cookiejar.nl en cookiejar.co.uk om je uiterst innovatieve koektrommel aan te bieden, dan heb je twee geografische gebieden beslagen. Nederland en Engeland. De meeste zoekmachines gebruiken namelijk het top-level-domein om zoekresultaten te personaliseren. Als een Engelse in Engeland zoekt naar ‘cookiejar’ dan is de kans groot dat cookiejar.co.uk in beeld komt maar cookiejar.nl niet. Dit komt doordat de zoekmachine voorkeur geeft aan websites uit zijn/haar land en in zijn/haar taal. Als je weet dat je meerdere talen en gebieden wilt beslaan, kies dan ook een naam die overal werkt.

Let er wel op dat sommige landen ervoor kiezen om regels aan het top-level-domein te verbinden. Zo moet je voor een .FR uit Frankrijk ook een vestigingsadres hebben in Frankrijk.

Andere top-level-domeinen

Er zijn ook top-level-domeinen met een groter gebied, zoals .EU voor Europa bijvoorbeeld. En tot slot zelfs domeinen zonder geografisch gebied, zoals .ORG voor een (niet-commerciële) organisatie of .COM welke wereldwijd het meest gebruikt wordt door commerciële bedrijven.

Verplaats je in iemand die zoekt

Als je diensten aanbied in een specifieke regio dan kan het wel helpen om deze op te nemen in je domeinnaam, zeker in combinatie met een sleutelwoord. Neem als voorbeeld www.nagelstudiotilburg.nl. Dit heeft wederom te maken met hoe je potentiële klanten zoektermen gebruiken en hoe zoekmachines relevantie voorrang geven.

Hoewel het voor de online vindbaarheid niet aan te raden is kun je, om makkelijk onthouden te worden, ook spelen met dit soort domeinen. Een voorbeeld kan zijn: www.goedez.org. Dit en andere tactieken worden meestal pas interessant bij losstaande marketingacties.

Samengevat

  • Doe vooraf onderzoek en bekijk of het domein nog vrij is.
  • Gebruik je bedrijfsnaam of anders een sleutelwoord met of zonder regio.
  • Houd het zo kort mogelijk, zonder vreemde tekens of spelling.
  • Kies een top-level-domein dat past bij het land waar je actief bent.

Meer informatie

Mogelijk is jouw vraag nog onbeantwoord, er is namelijk nog veel meer te vertellen over het onderwerp. En natuurlijk zijn er uitzonderingen hier en daar. Schuw daarom niet om je vraag te stellen door te reageren hieronder. Je kunt ook bellen of e-mailen natuurlijk.


Delen via:


Reacties:

Wees de eerste om te reageren!


Reageren:

Klik hier om je aan te melden of registreer binnen één minuut.