Voorkom succes en sla deze 23 website geheimen direct over

15 Dec 2014 om 10:51 door Walter


Zit je agenda al zo vol? Weet je uit gekkigheid niet meer waar je al je winst moet laten? Lees deze 23 website geheimen dan niet.

Uiteraard is dit een grapje. Het leven is te kort om alle fouten zelf te maken, leer daarom van andermans fouten. Ik heb er alvast 23 opgesomd:

  1. Bezoekers willen actuele informatie als ze naar antwoorden zoeken. Niets is daarom vervelender dan een artikel zonder duidelijke publicatie-datum.
  2. Maak zo snel mogelijk duidelijk waar de site over gaat. Is dit aan de bezoeker niet duidelijk binnen 4 seconden? Dan kunnen we ze uitzwaaien.
  3. Net als trainingspakken is ook de bekende "Welkom op de website van.."-kop zó 1995. Cliché, onprofessioneel en zonde van de H1-kop met SEO-waarde.
  4. Uiteraard is het ook écht 'not done' om muziek af te spelen op je website. Men schrikt ervan, het stoort met eigen muziek of het is niet hun smaak.
  5. Ook het automatisch afspelen van video is irritant. Laat de bezoeker het starten en verleid deze hiertoe met een interessante afbeelding ervan.
  6. Het gebruik van Flash is ook onnodig, tegenwoordig kan het efficienter en beter met CSS, Javascript en HTML5. Dit is ook nog eens SEO-vriendelijk.
  7. Het (laten) maken van een website en vervolgens wachten tot er bosjes met bezoekers binnenvallen is zonde. Er komt niemand. Je moet het marketen.
  8. Iedereen heeft tegenwoordig wel Analytics of iets soortgelijk. Goed zo, meten is weten. Maar alleen meten is niet voldoende. Gebruikt het, én goed.
  9. Maak het winkel- en bestelproces zo 'drempelvrij' en kort als mogelijk. Een klant kan ná de koopbeslissing van mening veranderen door een vervelende website.
  10. Ook een frustrerend zijn afbeeldingen zonder gespecificeerde afmetingen. Bij het laden van de pagina verspringt dan elke keer alles, vooral op trage netwerken.
  11. Popups in een venster maar ook 'on page'. Afschuwelijk. Als je deze nodig denkt te hebben dan is er iets fundamenteel fout met je content-strategie.
  12. Probeer je niet te verstoppen, toon je telefoonnummer en adres. Mensen waarderen een open bedrijf die ook nog eens te bereiken is. Het schept vertrouwen.
  13. Broken links die uitkomen op een 404-pagina of zelfs helemaal nergens (meer), zijn show-stoppers. Als het spoor dood loopt dan is je bezoeker weg.
  14. Trage websites zorgen er ook voor dat een bezoeker nog even verder kijkt. Knibbel dus niet aan het hosting-budget en optimaliseer ook voor smartphones.
  15. Het gebruik van te veel verschillende of slechte lettertypes (Comic Sans!), een regenboog aan kleuren, of kleuren die inbranden op je netvlies; niet doen.
  16. Als je een 'slider' gebruikt, zet er dan géén of weinig tekst op. Het is irritant om nét voordat je klaar bent met lezen de tekst weg te zien schuiven.
  17. We staan niet op de markt; less is more. Verwar bezoekers niet met te veel keuze, pak hun handje en begeleid ze heel rustig door je kalme pagina's.
  18. 'Over ons' is fantastisch - op een losse pagina. Zet het levensverhaal niet op je voorpagina, daar moet je bezoeker en zijn\haar vraag centraal staan.
  19. Je bent geen Wikipedia. Je wilt je bezoeker klant maken; schrijf je teksten met dit als doel. Omschrijf niet je hele procedure maar juist de klantvoordelen.
  20. Het niet hebben van een 'responsive' (mobiele) site kan echt niet meer. Potentiële klanten gaan direct door naar de volgende website. De groeten!
  21. Focus niet alleen op het uiterlijk van je website. Inhoud en gebruiksvriendelijkheid bepalen voor een groot deel of iemand blijft. Staar je niet blind op glitters.
  22. Over-optimaliseer je website niet voor zoekmachines. Stel bezoekers voorop. Als deze aankomen op een onleesbare keyword-pagina dan schiet je het doel voorbij.
  23. Test je website op zijn minst in alle gangbare browsers. Met "Deze website werkt niet in browser X" kom je niet weg. Nog erger zijn foutmeldingen.

Delen via:


Reacties:

Wees de eerste om te reageren!


Reageren:

Klik hier om je aan te melden of registreer binnen één minuut.