Wat je moet weten als je een website begint

5 Nov 2014 om 08:50 door Walter


Dit artikel gaat wat dieper in op één van de onderwerpen uit “Wat komt er kijken bij een website?”, namelijk, waar moet je nou op letten bij het (laten) maken van een website?

Eerst even wat cijfers

In 1991 had Tim Berners-Lee de eer om de eerste website ter wereld te openen. Samen met collega Robert Cailliau was hij ook de bedenker van het wereld wijde web. In 1995 waren er ongeveer 23 duizend websites wereldwijd en in september 2014 waren dat er 1,1 miljard. Per seconde komen er ongeveer 10 websites bij op dit moment. In Nederland praten we inmiddels over 94% van de bevolking die het internet gebruikt en een online omzet van 15 miljard euro vorig jaar. En jij? Heb jij al een digitale etalage?

Niemand leest op internet

Websites zijn heel verschillend, toch hebben ze ook veel gemeen. Dit komt doordat mensen een bepaald verwachtingspatroon hebben gekregen in de afgelopen tientallen jaren. Als je hier te veel van afwijkt dan loop je het risico dat je bezoekers verdwalen of zelfs je website wegklikken. Uit onderzoek blijkt ook dat men op het internet niet leest zoals in een boek, ze scannen. Bepaalde woorden en zinnen worden er uitgepikt en het deel daaromheen wordt pas gelezen als de interesse serieus gewekt is.

De eerste indruk is belangrijk

Hoe je website er uit ziet bepaalt voor een groot deel of een bezoeker blijft, of dat deze je website weer meteen verlaat. Een professioneel en overzichtelijk uiterlijk wekt niet alleen vertrouwen maar helpt ook bezoekers langer op je website te houden. Als iemand bij aankomst al bijna gelijk weer vertrekt dan praten we over het ‘bounce percentage’ (afkets percentage). De eerste indruk is dus heel belangrijk.

Wat absoluut niet mag ontbreken

Een herkenbaar logo en goede huisstijl spreken voor zich. Vervolgens zijn contactgegevens zoals een telefoonnummer, e-mailadres, bezoekadres en openingstijden belangrijk. Tot slot kwalitatieve inhoud en een ‘call to action’ wat betekent dat je bezoekers aanspoort om iets te doen. Als je een product verkoopt dan kan dit bijvoorbeeld betekenen dat er een opvallende knop is waarmee de bezoeker een vervolgactie heeft na het bekijken van de pagina. Anders loopt het spoor dood.

Hoe verbeter je een website daarna?

Als je dusver alles op de rit hebt dan komt de kunst van het fijn-afstellen. Zorg voor snelle pagina’s om het bounce-percentage te verlagen, een duidelijk en beknopt menu om de tijd op je website te verhogen en gebruik technieken om beter gevonden te worden in zoekmachines (SEO). Vergeet ook niet om te meten, want meten is weten. Om een website te perfectioneren is het belangrijk om te weten wat invloed heeft en hoeveel.

Maak de juiste keuze

Het kiezen van de juiste website-software helpt je bij elk van de besproken onderwerpen, hier ga ik in mijn volgende blog-artikel dan ook op in.

Update: inmiddels heb ik het artikel geschreven: Website keuze: wat is het verschil tussen websites, offertes en prijzen?

Zoals gewoonlijk kun je altijd bellen of e-mailen met vragen, je kunt ook direct reageren hieronder.


Delen via:


Reacties:

Wees de eerste om te reageren!


Reageren:

Klik hier om je aan te melden of registreer binnen één minuut.