Website keuze: wat is het verschil tussen websites, offertes en prijzen?

11 Nov 2014 om 09:15 door Walter


Kan ik het gewoon zelf of laat ik een website maken? Welk CMS moet ik kiezen? Wordpress, Joomla, Drupal, een ander of maatwerk? Keuzes, keuzes! Wat een ramp. Naast een enorm aanbod is ook het verschil tussen geoffreerde prijzen enorm, hoe zit dat nou eigenlijk?

Ik kan me goed voorstellen dat het frustrerend kan zijn. Hoe verklaar je nou een prijs die uiteenloopt van 150 tot 40.000 euro of meer voor een website? Waar zit dat hem nou in?

Weg met die moeilijke keuzes!

Een website maken is niet eenvoudig, ook al hoor ik dat links en rechts wel eens. Natuurlijk kun je wat downloaden, maar is alles dan wel in orde? Websites en alles wat er mee te maken heeft worden elk jaar complexer. Maar hoe maak je dan onderscheid? De kwaliteit zit vaak in de details verstopt, terwijl je zelf al snel geneigd bent om een website op uiterlijk te beoordelen. Zie je door de bomen het bos niet meer? Je bent niet de enige hoor, echt niet.

Dus laten we het eens vanuit jouw ogen bekijken in plaats van andersom. Ik zeg: ‘Weg met die vele mogelijkheden en moeilijke keuzes, je bent ondernemer en geen computerfreak’.

Wat levert het op?

Ik denk dat je begint met de vraag: ‘wat kan deze website mij opleveren?’. Of het nu gaat om een webwinkel of informatieve bedrijfssite, vaak wil je er uiteindelijk een boterham mee verdienen. Tegenwoordig is een website veel méér dan een visitekaartje. Het is geen stukje papier, het is een verkoopmedewerker welke 24 uur per dag aan het werk is voor je.

Professioneel opvallen

Als je de website als een ‘verkoopmedewerker’ ziet dan moeten we deze een beetje fatsoenlijk kleden, toch? Een korte broek en sandalen geeft geen professionele uitstraling en we willen klanten niet afschrikken. Met méér dan een miljard websites op het internet moeten we ook nog een beetje opvallen eigenlijk, dus laten we een keurige en eigentijdse uitstraling kiezen. Maar ook al ben je zelf een grafisch ontwerper, een website is veel meer dan een folder. Zelf maken valt dus al snel af, het vereist een hele berg technische kennis en tijd.

Content management

Kunnen we niet iets gebruiken wat al af is dan? In de websitewereld praat je tegenwoordig dan over een ‘CMS’ wat staat voor Content Management System. Een systeem dus om de inhoud te beheren. Eigenlijk zegt dit alleen maar dat er een manier is waarop je zonder al te veel kennis stukjes kunt veranderen van je website, maar de term staat inmiddels (onterecht vind ik) gelijk aan ‘een website’. De bekendste zijn Wordpress, Joomla en Drupal maar er zijn er werkelijk honderden. Elk een klein beetje anders dan de ander en allemaal de perfecte oplossing in verschillende situaties.

Een CMS kun je ‘uit voorraad’ kopen of is zelfs gratis, dit bespaart dus tijd. Maar dit betekent dat je een set bestanden krijgt. En dan? Nou, uh, deze moet je op je FTP-server uploaden en daarna configureren zodat bijvoorbeeld PHP toegang tot je MySQL-database krijgt. Hé, wat?! Het is nogal een technische aangelegenheid waar je vaak gewoon hulp bij nodig hebt.

Beginnen met niets

Ook moet je niet vergeten dat je website ‘nieuw uit de doos’ nog compleet standaard oogt en géén inhoud heeft. Dat kan natuurlijk niet. Dus je wilt waarschijnlijk beginnen met de website ‘andere kleding aan te trekken’. In de websitewereld noem je dat een ‘theme’ of ‘template’. Dit is weer een aparte boel bestanden met computercode en plaatjes welke je website ineens een heel ander uiterlijk geven.

Voor elk populair CMS kun je tegenwoordig ‘themes’ aanschaffen door online te winkelen. Dus mits je het niet erg vind om mogelijk dezelfde ‘kleren’ aan te schaffen als een ander en het risico te lopen dat een andere website hetzelfde ‘gekleed is’, is het kostenplaatje van je website nu afgezien van de technische hulp ergens tussen de 50 tot 200 euro. Niet slecht toch? Tijd om aan de inhoud te werken!

Kosten en baten afwegen

Ik schat dat het enkele avondjes kost om zelf uit te vinden hoe een CMS werkt. Het schrijven van een pagina en het invoegen van plaatjes is in een CMS vrij eenvoudig. Dan kun je er na een paar dagen al redelijk goed mee uit de voeten. Als je eenmaal doorhebt hoe je een menu maakt en deze naar je pagina’s laat verwijzen ben je zelfs goed op weg. Voor een lokale vereniging of persoonlijk blog (een soort dagboek) is het kosten-baten plaatje nu mijns inziens in balans.

Als het een digitaal verlengstuk van je onderneming betreft niet, is mijn mening. Je hebt nu namelijk een dertien-in-een-dozijn website die ergens verdwijnt tussen die 1,1 miljard andere websites op het internet. Waarom? omdat deze niet tot in de puntjes is geperfectioneerd, functioneel maar vooral technisch. Ik ben bang dat je zelfs wat van je eigen wensen hebt moeten laten vliegen omdat het te lastig is via het CMS. ‘Hoe zet je het telefoonnummer nou op elke pagina boven het menu?’ bijvoorbeeld. Zonde!

Technische vragen blijven er altijd

En dan komen er nieuwe vragen: Kunnen potentiële klanten mijn website nu wel vinden in zoekmachines? Wat is een sitemap nou weer? Werkt de website ook op een tablet-computer? Kunnen mensen die kleurenblind zijn wel vooruit? Kan iemand met zijn vingers wel dat menu aantikken op de telefoon? Hoe stuur ik straks nieuwsbrieven? Hoe ga ik om met vaste bezoekers? Hoe weet ik überhaupt óf en wát mensen bekijken?

Dergelijke zaken remmen de potentie. Een ramp als je technisch alles zelf moet doen en een vervelende extra kostenpost als je één van die goedkope offertes had uitgezocht. Dat wordt opnieuw de portemonnee trekken of avonden lang zelf naar een oplossing zoeken. En nu maar hopen dat het toch niet te technisch gaat worden; met een CMS kun je immers enkel de basistaken zelf.

Kwaliteit, functionaliteit en service

Er is niks mis met wat hulp en onthoud dat het verschil tussen de offertes vaak zit in kwaliteit, afwerking en service. Laat je dus vooral uitleggen wat je nu precies krijgt voor dat geld. Vertel hierbij ook wat je in de toekomst ongeveer van plan bent, dit beïnvloed namelijk nu al de technische keuze hoe je het beste kunt beginnen. Ik raad aan om uitleg te vragen tot je het doorhebt, bijna niemand snapt wat van die rare computer-prietpraat en dat is geen schande.

Vergeet tot slot ook niet dat een website lang meegaat, je investeert in een ‘verkoopmedewerker’ die maanden- of jarenlang omzet kan genereren zonder terugkerende grote onkosten. Kijk dus niet alleen naar wat het kost, maar vooral naar wat het oplevert.

Zo houd je de kosten onder controle

Zit het laatste beetje stress bij je nu nog in ongecontroleerde en mislukte projecten waar je wel eens iets over hoort? Meerwerk is menig ondernemer een doorn in het oog, omdat je elkaar met de beste bedoelingen verkeerd begrepen hebt of omdat de goedkope offerte te veel 'kleine lettertjes' had achteraf. Spreek dus goed af wat je aan elkaar hebt maar schrijf geen hele boekwerken, daar zit ook niemand op te wachten. Probeer het samen vooraf helder te krijgen, desnoods met voorbeelden, en voorkom ten alle tijden om halverwege het project van richting te veranderen. In de praktijk zie ik dat regelmatig samen de voortgang bekijken helpt om aanpassingen achteraf te beperken. Wel zo prettig.

Samengevat

Kortom; een goede website kiezen gaat niet alleen om het CMS. Het is vooral een kwestie van de juiste hulp kiezen. Weeg de opties goed af en kies voor een expert waar je mee klikt, die je helder adviseert en waar je ook in de toekomst mee vooruit kunt. Je website blijft namelijk altijd ‘in beweging’ als het goed is. Goedkoop is wederom vaak duurkoop maar prijzig zeker niet altijd beter.

Verder praten?

Ik nodig je uit om onderaan te reageren. Voel je zoals altijd ook vrij om te bellen of te e-mailen.


Delen via:


Reacties:

Wees de eerste om te reageren!


Reageren:

Klik hier om je aan te melden of registreer binnen één minuut.