Website ontwerp en vormgeving; gezien en begrepen worden

1 Okt 2015 om 13:33 door Walter


Hoe belangrijk is de vormgeving van een website eigenlijk? En hoe breken we het ontwerp op in segmenten welke we kunnen meten en verbeteren? Deze week besloot ik de zin en onzin van vormgeving opnieuw onder de loep te nemen op zoek naar de "best design practices" van dit moment. Om het belang aan je over te brengen heb ik hier een klein stukje over geschreven.

Direct afvallen tussen de zoekresultaten

Je herkent het vast; je bent op zoek naar informatie of een product en begint je zoektocht in een zoekmachine. En dan? Een prachtige volle eerste pagina met resultaten maakt je keuze meteen een stuk lastiger. Ik betrapte mijzelf er op om gewoon eens wat websites aan te klikken en op mijn eerste indruk af te gaan. In een mum van tijd vielen er al direct wat keuzes af. Maar waarom?

Oerinstinct toegepast op websites

Psychologen zijn het er over eens; je eerste indruk is vaak bepalend voor je complete oordeel. Dit is te danken aan evolutie, het inschatten binnen enkele seconden was oorspronkelijk van levensbelang. Achter onze computer zitten we doorgaans veilig maar toch passen we dit oerinstinct nog toe op websites. Hoe kun je als website eigenaar je website hierop verbeteren?

Onderbewust comfortabel

Een goede eerste indruk maakt het je bezoeker comfortabel, deze indruk wordt razendsnel bewust en onderbewust gevormd. Over smaak valt te twisten natuurlijk, maar het comfort van je bezoeker blijkt wel degelijk los van smaak te beïnvloeden. Het gaat namelijk niet alleen om gezien worden, het gaat ook om begrepen worden. Een zekere rust, overzichtelijkheid en consistentie speelt hierin een grote rol.

De duivel zit hem wederom in detail

Om begrepen te worden moet er voldaan worden aan een verwachtingspatroon, dit is het bewuste deel van de indruk. Het onderbewuste deel zit hem onder andere in de kwaliteit van de afwerking. Laat ik een voorbeeld geven, kijk eens vluchtig naar de onderstaande afbeelding..

En vervolgens net zo vluchtig naar de volgende:

Dit zijn zogenaamde "trust boxes" welke de bezoeker niet alleen volgens verwachting informeren over de betaalmogelijkheden in een webwinkel maar ook onderbewust vertrouwen overbrengen. We kennen vaak wel één van deze merken en dat voelt goed. Toch is er een duidelijk verschil: ze zijn anders vormgegeven. De kwaliteit van afwerking in de onderste afbeelding is rustiger en daarom vaak meer comfortabel voor een bezoeker.

Non-verbale overtuigingskracht

Kortom; onderbewust maken onder andere uitlijning, consistentie en de juiste visuele prikkels het verschil voor je potentiële klanten. Focus daarom niet alleen op teksten ten behoeve van zoekmachineoptimalisatie, maar geef ook zéker het non-verbale je onverdeelde aandacht. Ook hier is een weldoordachte strategie toe te passen om je overtuigingskracht te versterken en de resultaten te verbeteren.

Segmenten meten en verbeteren

Je kunt het ontwerp of thema van je website grofweg opbreken in de volgende segmenten: doelgroep, kleurenpalet, layout, consistentie en kwaliteit van afwerking. Elk van deze segmenten kan afzonderlijk worden aangepakt in de volgorde waarin ik ze opschreef. Door middel van A/B-testen kan het effect van een verandering in elk segment worden gemeten en, waar nodig, verder worden verbeterd.

En jij? Wanneer heb jij voor het laatst kritisch naar het ontwerp van je website gekeken?


Delen via:


Reacties:

Wees de eerste om te reageren!


Reageren:

Klik hier om je aan te melden of registreer binnen één minuut.